Het Verenigd Koninkrijk stapt uit de Europese Unie (EU). Waarschijnlijk is dat je niet ontgaan. De oorspronkelijke datum waarbij het Verenigd Koninkrijk de EU zou verlaten was op 29 maart 2019. Dit is al enkele keren verschoven. Vooralsnog is de brexit uitgesteld naar 31 oktober 2019. Indien een organisatie relaties heeft die goederen importeert vanuit het Verenigd Koninkrijk, zal er na 31 oktober 2019 iets gaan veranderen. Verschillende voorbeelden zullen hieronder worden genoemd.

Hoe is het nu geregeld?

Binnen importeur
Wanneer een relatie een bepaald product importeert binnen de EU vanuit het Verenigd Koninkrijk, wordt dit volgens de wet een binnen importeur genoemd. Juridisch gezien vervoert de relatie dan goederen binnen de landen en grenzen van de Europese Economische Ruimte (EER). De genoemde relatie wordt dan niet gezien als producent, maar als leverancier van de goederen. Het voordeel hierbij zit in de productaansprakelijkheid. Een relatie kan de aansprakelijkheid dan doorverwijzen naar de desbetreffende leverancier in het Verenigd Koninkrijk.

Buiten importeur
In tegenstelling tot een binnen importeur is je relatie een buiten importeur indien deze relatie goederen importeert die afkomstig zijn buiten de Europese Economische Ruimte. Voor de zogenoemde buiten importeurs gelden er regels en wetten die verschillen voor een binnen importeur. Een van de belangrijkste verschillen is dat zoals in het voorgaande voorbeeld de relatie niet meer een leverancier is maar een producent. Dit heeft ook gevolgen voor de productaansprakelijkheid. In dit geval is de betreffende relatie eindverantwoordelijk als het gaat om productaansprakelijkheid. De relatie kan de benadeelde dan niet meer doorverwijzen naar de oorspronkelijke leverancier.

Wat gaat er veranderen na de brexit?

Men spreekt wel eens over een ‘harde brexit’ (een brexit zonder aparte afspraken tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU). Het gevolg van een harde brexit is dat relaties die goederen importeren vanuit het Verenigd Koninkrijk, hierna worden gezien als een buitenimporteur. Hierdoor verandert ook de productaansprakelijkheid. De relatie die de goederen importeert is dan automatisch ook productaansprakelijk. Voorheen was de leverancier hiervoor aansprakelijk. Het regelwerk en de bijkomende kosten voor het terugroepen van de goederen, komt eveneens bij de relaties te liggen die de goederen importeren.

De aansprakelijkheidsverzekering controleren

Het is belangrijk dat alle relaties de contracten met de leveranciers uit het Verenigd Koninkrijk nalopen. Door dit van tevoren te controleren, zullen vervelende problemen vooraf getackeld worden. Een importeur wil uiteraard niet voor zulke verrassingen komen te staan en daarom is het belangrijk om hierop goed voorbereid te zijn. Het is daarom verstandig dat de relaties de aansprakelijkheidsverzekering controleren en hierbij te kijken of de bovengenoemde gevolgen wel de juiste dekkingen bieden. 

Verschillende voorbereidingen voor een harde brexit

Uiteraard kunnen alle relaties naast de bovenstaande mogelijke gevolgen over de aansprakelijkheid ook enkele voorbereidingen treffen. Hieronder zijn er enkele voorbereidingen opgesomd:

  1. Britse werknemers moeten zich laten registreren
    Indien relaties Britse werknemers in dienst hebben, moeten deze werknemers zich inschrijven bij de Basisregistratie Personen in de desbetreffende gemeente.
  2. Controleer de service-contracten
    Voorbeelden van deze service-contracten, zijn onder andere de contracten over afgesloten verzekeringen en onderhoud. Kan de relatie hiermee straks nog rekenen op dekkingen?
  3. Contacteer de toeleveranciers en afnemers
    De voorbereidingen van verschillende ketenpartners is belangrijk. Sommige ondernemingen hebben middels een contract vastgelegd welke verantwoordelijkheid bij een bepaald persoon ligt.
  4. Controleer de diploma’s op geldigheid
    Het is raadzaam om de verstrekker van alle diploma’s, licenties en certificaten te raadplegen met de vraag of deze straks allemaal nog geldig zijn.
  5. Regel het transport
    De verschillende relaties hebben natuurlijk allemaal te maken met transport. Door de brexit zullen er verschillende facetten hierin gewijzigd worden. Het is daarom belangrijk dat er heldere afspraken gemaakt worden met de transporteurs. Bijvoorbeeld hoe zij de extra handelingen en de bijkomende drukte opvangen na de brexit.
  6. Controleer je certificaten en intellectuele eigendommen
    Op het gebied van Intellectueel Eigendom veranderen er na de brexit natuurlijk ook enkele onderwerpen. Verschillende certificaten zullen omgezet moeten worden naar een EU-keuringsinstantie.
  7. Extra kosten
    Na de brexit is het mogelijk dat er extra kosten ontstaan door veranderende importtarieven en administratieve handelingen.

Bron: Brexitloket