Er zijn maar weinig ondernemers die echt gelukkig worden van de boekhouding. Het kost tijd, het is gedoe en er mist altijd wel weer een bonnetje. Dit jaar doe je het anders dankzij onze tips. Nieuw boekjaar, nieuwe kansen!

Stel het niet uit

De dagen vliegen voorbij als je druk bent, en de administratie schiet er dan gauw bij in. Plan daarom vaste momenten in je agenda om alles bij te werken. Bijvoorbeeld aan het eind van elke maand, aan het eind van elk kwartaal en aan het eind van het jaar. En nu je toch je agenda bij de hand hebt: zet meteen de deadlines voor salarissen, btw-aangiftes, inkomstenbelasting en jaarrekening erin.

Sorteren kun je leren

Een laatje met losse bonnetjes, facturen en offertes geeft stress. Ga vanaf dag één van het nieuwe boekjaar zorgvuldig te werk. Koop een aantal ordners of bakken en label ze, bijvoorbeeld ‘inkoopfacturen’, ‘uitgaande facturen’, ‘losse bonnen’ en ‘overeenkomsten’. Nog liever: zorg dat je alles ook digitaal hebt. Dat heeft de voorkeur van de Belastingdienst. Bovendien is het veiliger om je administratie op twee verschillende plekken te hebben in geval van brand, hackers of andere tegenspoed.

Houd werk en privé gescheiden

Voor een goed overzicht is het heel belangrijk om je zakelijke en privé-uitgaven gescheiden te houden. Heb je nog geen zakelijke rekening? Open er dan zo snel mogelijk een. Hetzelfde geldt voor een zakelijke creditcard. Ideaal om online zakelijke aankopen mee te doen, maar ook onmisbaar als je bijvoorbeeld wilt adverteren via Google, Facebook of Instagram.

Minder bonnen, meer overzicht

Doe je veel zaken met dezelfde leveranciers of freelancers? Vraag dan of ze ervoor openstaan om eens per maand een overzichtsfactuur te maken in plaats van te factureren na iedere levering. En krijg je nog veel facturen per post? Dan is dit meteen een goed moment om te vragen of je leveranciers de facturen digitaal kunnen sturen. Dat scheelt veel tijd. En tijd is… precies.

Besteed het uit

Dansen de cijfertjes voor je ogen? Schakel dan de hulp in van een boekhouder. Hij of zij kan je in elk geval helpen bij de grote momenten, zoals de aangiftes voor de btw en inkomstenbelasting. Dat neemt trouwens niet weg dat je bij een boekhouder ook de administratie overzichtelijk moet aanleveren.

Kom je er zelf toch niet helemaal uit? Vraag dan één van onze adviseurs om meer tips, hij of zij helpt je uiteraard graag!

Bron artikel: RegioBank