Wie niet machteloos wil staan bij calamiteiten zoals een brand of ongeluk, zorgt ervoor dat hij is voorbereid. Ga ervan uit dat het ook in jouw organisatie kan gebeuren. Zeker als je werknemers hebt, moet je voorzorgsmaatregelen nemen.
Als werkgever ben je verplicht om voorzorgsmaatregelen te treffen om calamiteiten zo veel mogelijk te voorkomen en om de gevolgen te beperken mocht er toch iets gebeuren. Met een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) van je bedrijf krijg je in kaart waar de risico’s liggen en hoeveel bedrijfshulpverleners (BHV’ers) je moet hebben.
Je bent net klaar met een goed gesprek met een klant die zaken met je doet. Onderweg naar de uitgang moet hij eerst een trap af, maar jullie praten onderweg nog even na en zien de doos over het hoofd die vlakbij de trap is neergezet. Je klant struikelt en valt van de trap. Hij kan niet meer opstaan. Wat doe je?
Je collega’s houden wel van een kop thee en de automaat geeft geen lekker theewater. Dus iemand neemt zijn oude waterkoker van thuis mee naar het werk, scheelt weer een eind lopen naar de keuken. Alleen.. de kabel is niet veilig meer en de waterkoker wordt veel gebruikt. Terwijl de waterkoker aanstaat komt er een vonk vrij en de kabel gaat branden. Ben je voorbereid?
Dit zijn maar twee situaties die best voor kunnen komen en zo zijn er nog veel meer situaties in te denken waarbij er iets fout kan gaan. Bij het ene type bedrijf loop je meer risico dan bij een ander type, maar overal kan er iets gebeuren.
Stel voldoende EHBO’ers en BHV’ers aan
Het begint met het aanstellen en opleiden van EHBO’ers en BHV’ers. Maak niet één persoon hiervoor verantwoordelijk want wat als deze afwezig is of het bedrijf verlaat? Het is volgens de Arbowet ook verplicht om voldoende BHV’ers in huis te hebben, zodat je zeker weet dat er altijd iemand aanwezig is. Maak ook intern bij iedereen duidelijk wie de BHV’ers en EHBO’ers zijn, zodat iedereen weet wie ze moeten waarschuwen in geval van nood.
Wie doet wat?
Een BHV’er is er vooral voor de organisatorische actie, hij of zij is het aanspreekpunt voor de hulpdiensten en zorgt ervoor dat iedereen zo snel mogelijk in veiligheid is als er bijvoorbeeld brand is. Verder zal een BHV’er beginnende brandjes kunnen blussen en levensreddende handelingen kunnen verrichten zoals reanimeren en een AED gebruiken.
Uitgebreidere medische eerste hulp wordt door een EHBO’er gedaan en deze is er ook voor eerste medische hulp bij ander, minder urgent letsel zoals een bloedneus of een verzwikte enkel.
Wees voorbereid en organiseer ontruimingsoefeningen
Heb je de juiste personen aangesteld, zorg er dan ook voor dat álle medewerkers op de hoogte zijn van de procedures. Alle te nemen acties staan beschreven in een ontruimingsplan en ook in het pand worden vluchtroutes aangegeven zodat iedereen ook weet waar ze naar toe moeten. Een plattegrond met alle aanwijzingen is heel handig en verplicht voor de hulpdiensten, zoals bijvoorbeeld de brandweer, zodat zij de juiste acties kunnen uitzetten. Heb je voldoende mensen aangesteld? Zorg er dan ook voor dat zij met opfriscursussen hun kennis en oefening op peil kunnen houden.
Zet een calamiteit in scene zodat ermee geoefend kan worden. Organiseer ook regelmatig ontruimingsoefeningen zodat er een vorm van automatisme ontstaat bij alle medewerkers, maar vooral ook om de foutjes uit de procedure te kunnen halen. Uiteraard hangen er ook voldoende brandblussers en AED’s op goed bereikbare plaatsen en zijn de EHBO-koffers goed gevuld én gekeurd.
Hopelijk blijft het slechts bij oefeningen, maar mocht er tóch iets gebeuren dan ben je als organisatie in ieder geval voldoende voorbereid. Zo perk je bedrijfsrisico’s in! Benieuwd welke risico’s je bedrijf ook kan lopen? Wij adviseren je daar graag in.