Uitval van personeel brengt risico’s en hoge kosten voor mkb-ondernemers met zich mee. Als werkgever kun je je hiervoor verzekeren. Je bent verplicht een aantal arbozaken te regelen. Met welke spelregels heb je te maken? En hoe kun je uitval voorkomen?

Een ziekmelding: wat mag je aan de medewerker vragen?

Bij een ziekmelding mag je de medewerker alleen naar gegevens vragen, die noodzakelijk zijn om te kunnen beoordelen hoe het verder moet met het werk. Dus niet naar medische zaken of de oorzaak van de ziekte. Binnen de arbeidsrechtelijke kaders kun je wel activerende vragen stellen zoals:

  • Is de ziekte werkgerelateerd?
  • Wil je vertellen wat er aan de hand is?
  • Hoe lang denk je dat het gaat duren?
  • Wanneer zal ik je weer bellen?

Uiterlijk een week na de eerste ziektedag moet een zieke medewerker zijn gemeld bij de arbodienst of bedrijfsarts. Daarna volgt een probleemanalyse die inzicht geeft of de klachten werkgerelateerd zijn, wat de functionele mogelijkheden en beperkingen zijn nu en in de toekomst en welke diagnose, behandeling en prognose zijn vastgesteld. Hierna volgt een plan van aanpak voor de re-integratie volgens de Wet Verbetering Poortwachter.

Arbozaken: wat zijn de spelregels?

Als werkgever ben je verplicht een contract met een gecertificeerde arbodienst af te sluiten, waarin je taken vastlegt over:

  • verzuimbegeleiding
  • preventie
  • risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)
  • periodiek arbeidsgezondheidsdeskundig onderzoek door een bedrijfsarts (PAGO)
  • preventief medisch onderzoek (PMO)
  • second opinion
  • duurzame inzetbaarheidsindex (DIX)

RI&E
Een RI&E is een middel om veilig en gezond werken te bevorderen volgens de Nederlandse Arbeidsomstandighedenwet. Na het verkennen van de risico’s binnen je bedrijf maak je een plan van aanpak, dat je laat toetsen door een deskundige.

PAGO
Een werkgever moet zijn werknemers een PAGO aanbieden. Doel is het voorkomen van de risico’s die het werk met zich meebrengt voor de gezondheid en veiligheid van medewerkers. De uitkomst van het PAGO is een advies aan werkgever en werknemer over beschermende maatregelen die je moet nemen. Vroege preventie maakt deel uit van het advies. De inhoud van het PAGO moet passen bij de situatie op de werkvloer. Hoe vaak je een PAGO moet aanbieden, wordt vastgesteld door een ondernemingsraad, door personeelszaken of door werknemers zelf.

DIX
De duurzame inzetbaarheidsindex bestaat uit vier kernonderdelen: balans werk-privé, motivatie, gezondheid en kennis en vaardigheden. Al deze instrumenten zijn hulpmiddelen om inzicht te krijgen in de duurzame inzetbaarheid van medewerkers.

Het is vooral belangrijk dat je als werkgever tijdig signalen herkent en oppakt om verzuim en uitval te voorkomen. Dat kan door regelmatig de tijd te nemen voor een goed gesprek met je medewerkers en bij twijfel of vragen contact op te nemen met een arbodienst.

Verzuimverzekeringen

Re-integratie van een langdurig zieke medewerker kost veel tijd en geld. Een verzuimverzekering voorkomt dat je als mkb-ondernemer voor onmogelijke kosten komt te staan.

Naast een verzuimverzekering op maat helpen wij je graag met passende arbodienstverlening en overige aanvullende verzekeringen. Verzeker je via Veldsink van een gezond advies. Neem direct contact op met de vestiging bij jou in de buurt. Onze oplossingen helpen je vooruit.