Steeds meer mensen hebben een elektrische fiets, ook wel e-bike genoemd. Er worden tegenwoordig zelfs meer elektrische fietsen verkocht dan gewone fietsen. Je fietst er een stuk sneller mee. Een ongeluk kan daardoor ook eerder gebeuren. Hoe zit het met schade die je veroorzaakt met je elektrische fiets?
De elektrische fiets is allang niet meer voor senioren. Steeds meer jongeren hebben er een om mee naar school te fietsen. Je ziet volop elektrische moederfietsen en bakfietsen rijden en ook veel werknemers hebben er een om snel naar hun werk te kunnen. Veel werkgevers en de overheid stimuleren het gebruik van de (elektrische) fiets. Het is immers beter voor je gezondheid om de auto te laten staan én het levert minder files op.
Verzekering nodig voor je e-bike?
Er zijn grofweg twee soorten elektrische fietsen: de fietsen waarbij je wel moet trappen en die waarbij dat niet hoeft. De meeste e-bikes zijn fietsen waarbij je zelf mee moet trappen. Heb je een e-bike met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur? Dan hoef je geen rijbewijs, helm of kenteken te hebben. Als je met je fiets schade veroorzaakt, dan is dat meestal verzekerd op je aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Je kunt je e-bike ook verzekeren, bijvoorbeeld voor diefstal of pechhulp.
Hoef je niet zelf te trappen, dan ziet de wet de elektrische fiets als een snorfiets. Of als bromfiets als hij harder kan dan 25 kilometer per uur. Voor deze e-bike heb je een brommer- of autorijbewijs, een WA-verzekering en een kenteken nodig. Schade valt dan binnen je WA-verzekering. Op een bromfiets (en dus ook de e-bike) is bovendien een bromfietshelm verplicht.
Speed pedelec of high speed e-bike
Heb je een fiets waarbij je wel moet trappen én de ondersteuning boven de 25 kilometer per uur doorgaat? Dan heb je een speed pedelec of high speed e-bike. Je mag hiermee tot 45 kilometer per uur rijden. Vanwege de hoge snelheid rijd je hiermee op de openbare weg in plaats van op het fietspad.
Voor een speed pedelec gelden dezelfde regels als voor een bromfiets: je moet dus wél een rijbewijs, goedgekeurde bromfietshelm, kenteken en een aparte WA-verzekering hebben. Ook hier valt schade dus binnen de gekozen dekking van je WA-verzekering.
Opgevoerde elektrische fiets
Het is in Nederland niet verboden om een elektrische fiets op te voeren. Een elektrische fiets die is opgevoerd, voldoet dan alleen niet meer aan de wettelijke eis van maximaal 25 kilometer per uur. Je hebt dan ook te maken met de kentekenplicht en een WA-verzekering.
Het is echter wel verboden om met een opgevoerde elektrische fiets op de openbare weg te fietsen. Een motorrijtuigverzekeraar zal een opgevoerde e-bike daarom niet willen verzekeren. Veroorzaak je vervolgens een gevaarlijke verkeerssituatie of een ongeluk met je opgevoerde e-bike, dan kun je als bestuurder strafrechtelijk worden vervolgd. Denk er dus goed over na of je je elektrische fiets wel wilt opvoeren.
Vragen over de verzekering van je elektrische fiets
Heb je vragen over de verzekering van je elektrische fiets? Neem dan contact op met het Veldsink Advies kantoor bij jou in de buurt. Ook dan zijn we er voor jou.