Iedereen die een auto heeft en in Nederland woont, is verplicht om de auto te laten verzekeren. Een WA-verzekering dekt alleen de schade van anderen als jij bijvoorbeeld een aanrijding veroorzaakt. Met een WA+ of Allrisk verzekering is ook schade aan je eigen auto gedekt. Met aanvullende verzekeringen zijn er weer andere risico’s gedekt. Waar moet je op letten in je keuze?
Vergelijk op prijs, voorwaarden én kwaliteit
Een duurdere autoverzekering is niet per definitie beter dan een goedkopere autoverzekering. Er kunnen soms grote verschillen in de dekking zijn. Daarom is het belangrijk om goed te letten op de polisvoorwaarden.
- Premie
De premie die je voor de verzekering betaalt, wordt onder andere bepaald aan de hand van de waarde en het gewicht van de auto, het aantal kilometers dat je rijdt, jouw leeftijd, je woonplaats, opgebouwde schadevrije jaren en de door jou gekozen dekking(en). Kies je bijvoorbeeld voor een hoger eigen risico, dan kan je premie omlaag. - Polisvoorwaarden
Bij het afsluiten van een autoverzekering is belangrijk dat je inzicht hebt in de polisvoorwaarden van die verzekering. Lees deze én de kleine lettertjes daarom altijd goed door om te bepalen welke autoverzekering het beste bij je past. - Kwaliteit van de service
Hoe snel en efficiënt helpt de verzekeraar je bij schade of problemen? Zijn ze goed en eenvoudig bereikbaar? Reviews en klantbeoordelingen geven je meer inzicht hoe de verzekeraar omgaat met bijvoorbeeld schadeclaims.
Zorg dat je niet dubbel verzekerd bent
Een aanvullende module kan handig zijn, maar is niet altijd nodig. In sommige gevallen kan het zijn dat die dekking al onder een andere verzekering valt.
- Rechtsbijstandverzekering
Heb je al een rechtsbijstandverzekering? Bekijk dan of daar een verkeersdekking bij zit. Als dit het geval is, dan hoef je bij een autoverzekering niet een aanvullende dekking voor rechtsbijstand af te sluiten. - Inzittendenverzekering
Veel autobestuurders sluiten een aanvullende inzittendenverzekering af voor de passagiers in hun auto. Echter dit valt al onder de WA-dekking van je auto. Een inzittendenverzekering is vooral fijn voor jou als bestuurder, in het geval dat jij een ongeluk veroorzaakt. Je bent als bestuurder namelijk niet standaard verzekerd via de WA-verzekering tegen letselschade. In dat geval is een inzittendenverzekering dus wél van toepassing.
Let op:
– Als je als verzekerde, inclusief inzittenden, onderweg schade oploopt, doordat bijv. de auto afbrandt, dan geld de WA verzekering niet. Een schadeverzekering voor inzittenden vergoedt dan wel de spullen van jou en de andere inzittenden.
– De inzittendenverzekering kijkt niet naar de schuldvraag waarmee de schade sneller behandeld kan worden voor zowel de bestuurder als de inzittenden. De inzittendenverzekering is dus wél ruimer dan de WA-dekking. - Pechhulp verzekering
Ben je lid van bijvoorbeeld de ANWB of Route mobiel of maak je bij de autodealer gebruik van een mobiliteitsservice, dan is een aanvullende pechhulpverzekering meestal niet nodig.
Als je je auto niet gebruikt, schors ‘m dan
Als je geen gebruik van je auto maakt, maar hem nog niet gaat verkopen, dan kun je de auto laten schorsen. Hiermee verklaar je dat je de auto niet meer gebruikt op de openbare weg. Voor de tijd van de schorsing hoef je geen autoverzekering af te sluiten, geen APK-keuring te doen en geen wegenbelasting te betalen. Tijdens de schorsing moet de auto wel op eigen terrein, of in een autostalling staan (niet aan de weg).
Let wel: mocht je schade aan de auto krijgen, dan is deze schade niet verzekerd én je bouwt tijdens een schorsing ook geen schadevrije jaren meer op.
Blijf de verzekering altijd vergelijken
Heb je een autoverzekering afgesloten, dan heb je voor dat moment de juiste keuze gemaakt. In de jaren die volgen kan er wel het een en ander veranderen. Denk aan de leeftijd van je auto, de premies en de beoordeling van je schadevrije jaren. Door regelmatig te vergelijken, weet je zeker dat je verzekering passend blijft. Onze adviseur helpt je daar graag bij. Maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek bij het kantoor bij jou in de buurt. Binnenlopen of bellen mag natuurlijk ook. Ook dan zijn we er voor jou