Ieder jaar weer zijn er meerdere gevallen van fraude bekend waarbij de fraudeurs uiteindelijk toch door de mand vallen. Het gaat vaak om relatief kleine bedragen. Wanneer een verzekeringnemer fraude pleegt, kan het flinke gevolgen hebben voor alle lopende en toekomstige verzekeringen.

Een verzekering wordt afgesloten op basis van vertrouwen bij zowel verzekeringnemer als verzekeraar. Wanneer een verzekeringnemer fraude pleegt, veroorzaakt dit een breuk in de vertrouwensband tussen beide. Enkele voorbeelden van fraudegevallen zijn bijvoorbeeld het vervalsen van een bon, het opgeven van extra zaken omtrent diefstal of tijdens de vakantie het ‘verliezen’ van een nieuwe zonnebril.

Sprake van fraude?

Wanneer er een vermoeden ontstaat bij de verzekeraar dat de verzekeringnemer wellicht fraude aan het plegen is, dan kan de verzekeraar een incidentenonderzoek uit laten voeren. Wanneer blijkt dat er ook daadwerkelijk fraude is gepleegd, dan worden er bij de fraudeur kosten verhaald. Zo krijgt de fraudeur een rekening met daarop een standaard schadevergoeding waarbij €532,- wordt gerekend voor interne onderzoekskosten en werkzaamheden. Hierbij kunnen ook nog externe onderzoekskosten bijkomen.

Het is zonder twijfel dat verzekeraars dus hard opgetreden bij fraude. In 2017 zijn er 27.257 incidentonderzoeken uitgevoerd, waarbij maar liefst 10.001 een fraudegeval bleek te zijn. Ook stijgt het aantal bewezen fraudegevallen snel. Zo was er in 2017 een 20% stijging ten opzicht van 2016. Dit blijkt uit de jaarcijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV).

De gevolgen van fraude

Wanneer een fraude is bevestigd, worden de onderzoekskosten dus teruggevorderd. Ook wordt de uitkering geweigerd of wordt de uitkering teruggevorderd als deze al is uitgekeerd. Daarnaast worden in veel gevallen ook de persoonsgegevens van de fraudeur voor een bepaalde periode (maximaal 8 jaar) opgenomen in het Extern Verwijzingsregister van Stichting CIS. Het Extern Verwijzingsregister zorgt voor externe frauderegistratie. Middels dit register wordt een waarschuwingssignaal afgegeven voor andere instellingen. Wat een verzekeringnemer veelal niet beseft is dat een frauderegistratie vaak grote gevolgen kan hebben voor álle verzekeringen die de verzekeringnemer op dat moment heeft of nog wil afsluiten.

Voorbeeld

Een fictief voorbeeld van een fraudegeval.

Meneer de Zwart heeft buiten de deur schade opgelopen aan zijn iPad en meldt dit op zijn inboedelverzekering. De schade wordt niet toegewezen, omdat er geen dekking is buiten de deur. Hij vindt dit hartstikke vervelend. Enige tijd later claimt hij alsnog de schade aan de iPad, maar deze keer geeft hij aan dat de schade is voorgevallen binnenshuis. Nu valt de schade wél binnen de voorwaarden van de geldende inboedelverzekering.

De verzekeraar vermoedt fraude en vraagt een incidentenonderzoek aan. Tijdens het onderzoek blijkt dat de gemelde schade gelijk is aan de eerder gemelde schade. Dit wordt gezien als bewezen fraude. De verzekeraar maakt een melding in CIS en zegt de inboedelverzekering van meneer de Zwart op. Omdat meneer de Zwart ondernemer is en dus eigenaar van een vervoersbedrijf met meerdere wagens, worden ook zijn zakelijke rekeningen opgezegd. Meneer de Zwart moet op zoek naar een andere verzekeraar.

Dit blijkt knap lastig, want de meeste verzekeraars zullen meneer de Zwart weigeren vanwege de CIS melding. Meneer de Zwart kan haast niet anders dan in zee gaan met één van de weinige partijen die hem nog wel een verzekering aanbiedt. Deze verzekering is echter wel tegen een hoge premie. Door de grote stijging in kosten moet meneer de Zwart toeleggen op de verzekering van zijn wagens en kiest ervoor deze enkel nog maar op basis van WA te verzekeren.

Goede vertrouwensband is de basis

Een goede vertrouwensband vormt de basis. Weet waar je voor verzekerd bent en maak geen misbruik van je verzekeringen. Wil je graag je opties duidelijk in beeld hebben en zorgen dat je verzekering uitgebreid wordt? Kom gerust een langs bij één van onze vestigingen en loop binnen voor advies.