Nee hè, iemand rijdt een deuk in je mooie auto! Heel vervelend. Zeker omdat je er niks aan kon doen. Extra vervelend wordt het als het lang duurt om die schade vergoed te krijgen. Dat laatste verandert per 1 juli! Dan gaat de nieuwe landelijke regeling ‘Directe Schadeafhandeling’ – ook wel WA-direct genaamd – in, met alle voordelen van dien. Wij vertellen je er graag meer over.

Oude situatie 

Had je voorheen met een WA-verzekering schade aan je auto die iemand anders had veroorzaakt, dan was je voor de schadevergoeding afhankelijk van de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Die andere verzekeraar moest de schade dan beoordelen en afhandelen.

Nieuwe situatie: snellere schadeafhandeling

Vanaf 1 juli 2021 treedt de nieuwe landelijke regeling Directe Schadeafhandeling in werking waarbij we schade aan personenauto’s (verzekerd op een particuliere polis) direct door de eigen verzekeraar laten afhandelen.
Je hoeft zelf nergens achteraan te gaan en hebt alleen contact met je vertrouwde schadebehandelaar bij Veldsink. Omdat de eigen verzekeraar bepaalt wie aansprakelijk is en daar toezeggingen over mag doen zonder de reactie van de andere partij af te wachten, kunnen we schades veel sneller afhandelen. Als wij een schadeformulier ontvangen, kijken we meteen of we de aansprakelijkheid kunnen vaststellen. Als dat zo is, dan hoor je direct of je de schade vergoed krijgt. Fijn toch?

Wat verandert er?

Heb je je autoverzekering nu via Veldsink lopen met een WA of WA+ beperkt casco dekking? Dan kunnen we de schade vanaf 1 juli nog veel sneller oppakken dan je tot nu toe gewend was. Wij regelen vanaf dat moment bij alle schadegevallen de aansprakelijkheid rechtstreeks met de verzekeraar. Er zijn dus geen andere partijen die daarover moeten oordelen. En ook niet onbelangrijk: deze nieuwe regeling kost niets extra.

Er zitten wel enkele voorwaarden verbonden aan deze regeling:

  • Het gaat om een particulier verzekerde personenauto;
  • De schade is veroorzaakt met een ander motorrijtuig;
  • Het moet eenvoudig vast te stellen zijn dat de bestuurder van het andere voertuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de schade;
  • Beide voertuigen hebben een Nederlands kenteken, geregistreerd bij RDW.

Als tussenpersoon verzorgden wij altijd al de communicatie naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Dat zit in ons servicepakket en verandert dus niet. Ook voor klanten met een allrisk autoverzekering verandert er niets. Voor hen verhaalden we de schade altijd al.

Wanneer geldt Directe Schadeafhandeling niet?

  • Als er bij de botsing iemand gewond is geraakt en letselschade heeft. In dat geval valt de schadeafhandeling onder Verhaalsbijstand en niet onder Directe Schadeafhandeling;
  • Als de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is;
  • Als de aansprakelijke partij middelen (heeft) gebruikt die de rijvaardigheid beïnvloeden;
  • Bij fraude, of als de bestuurder niet mag rijden;
  • Bij overlijdensschade;
  • Wanneer er sprake is van een meervoudige botsing / kettingbotsing;
  • Wanneer de aansprakelijkheid niet duidelijk is of niet komt vast te staan;
  • Wanneer er geen geldige WAM-verzekering is. (Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen).

Maar ook in deze gevallen adviseren wij je de schade gewoon bij ons te melden. Dan helpen we natuurlijk ook.

Tip: een rechtsbijstandverzekering met mogelijkheid tot verhalen van schade is in enkele van bovenstaande voorbeelden een prima keuze! Vraag je adviseur naar de mogelijkheden.

Schade? Ook dan zijn we er voor jou.

Heb je schade aan je motorrijtuig en heb je een WA of WA+ beperkt casco dekking? Dan lossen wij dit vanaf 1 juli dus nóg sneller voor je op. Welke schade je ook hebt, laat het ons zo snel en volledig mogelijk weten. Ook als je denkt dat Directe Schadeafhandeling niet van toepassing is op jouw schade. We denken graag met je mee en vinden altijd een oplossing. Welke schade je ook hebt, ook dan zijn we er voor jou.