Het aantal fatbikes (een e-bike met dikke banden) in Nederland neemt toe. Toch is het imago van deze elektrische fietsen slecht. Dat komt onder andere door de vele ongelukken met vooral jonge bestuurders en het hoge diefstalpercentage. Binnen de politiek wordt er dan ook intensief gesproken over het treffen van maatregelen zoals het invoeren van een leeftijdsgrens en/of helmplicht. Hoe zit het met de verzekering van deze fietsen?

Veilig onderweg

Fatbikes zijn enorm populair, vooral onder jongeren. Ze zijn stil, snel en in tegenstelling tot bijvoorbeeld een scooter geldt er geen helm- of verzekeringsplicht. Helaas neemt het aantal fatbike-ongelukken flink toe. Daardoor laait de discussie over het invoeren van een leeftijdsgrens en/of helmplicht op.

Op dit moment geldt er geen minimumleeftijd om te fietsen op een fatbike, mits deze officieel in de categorie elektrische fiets valt. Het is aan de ouder(s) om te beslissen of een kind verantwoordelijk genoeg is om veilig op een fatbike door het verkeer te manoeuvreren.

Omdat (niet opgevoerde) fatbikes binnen de categorie elektrische fietsen vallen, gelden dezelfde verkeersregels als voor gewone fietsen. Maar alleen als de fiets geen gashendel heeft, niet harder dan 25 kilometer per uur gaat en het vermogen onder de 250 watt blijft. En juist daar wringt het. Veel fatbikes worden namelijk opgevoerd en dat brengt veiligheidsrisico’s met zich mee.

Wanneer is je fatbike geen elektrische fiets?

Het is belangrijk om alert te zijn op aanbieders die opgevoerde fatbikes verkopen, zeker als je van plan bent om online of tweedehands te kopen. Heeft de fiets een gashendel, gaat hij harder dan de toegestane snelheid en/of komt het vermogen boven de gestelde norm? Dan is er sprake van een gemotoriseerd voertuig en gelden er andere regels voor de gebruiker. Je moet hem dan laten keuren en voorzien van een kentekenplaat. Ook het afsluiten van een WA-verzekering en het dragen van een helm worden in dat geval verplicht. Daarnaast mogen deze opgevoerde fatbikes niet op de openbare weg rijden. Veroorzaak je een ongeluk, dan keert een verzekeringsmaatschappij niet uit en riskeer je een flinke boete.

Fatbike verzekeren

Heb je je zinnen gezet op een fatbike? Weet dat het niet wettelijk verplicht is om een fatbike te verzekeren, maar je moet wél een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Realiseer je ook dat deze fietsen erg diefstalgevoelig zijn, wat het afsluiten van een verzekering bemoeilijkt. Is jouw fatbike geen elektrische fiets, bijvoorbeeld omdat hij is opgevoerd, dan heeft dat dus ook gevolgen voor jouw verzekering. Het kan zo zijn dat er in het geval van schade (bij jou of bij anderen) er geen dekking is.

Het verzekeren van je fatbike is tegenwoordig uitdagend. Er is vrijwel geen mogelijkheid meer bij reguliere verzekeraars om een fatbike te verzekeren tegen diefstal en schade. Kun je jouw fatbike nog wel verzekeren, dan is dat vaak bij de verkopende partij zelf. In veel gevallen betaal je echter een hoge premie en gelden er strenge voorwaarden.

Zorg altijd voor goede voorzorgsmaatregelen zoals de juiste beveiliging. Wil je de kans op diefstal van je fatbike zo minimaal mogelijk houden, voorzie je fiets dan van een goed slot (bijvoorbeeld een ART-4 slot) of laat een fietsalarm inbouwen. Ook een tracker aanschaffen is zeker niet onverstandig.

Kortom, wees voorzichtig en ben je bewust van de risico’s en de juiste stappen die je moet nemen om jezelf en anderen te beschermen. Zo voorkom je vervelende (financiële) gevolgen bij schade aan je fatbike of, nog erger, bij schade aan jou of anderen.