Om als bedrijf goed te kunnen functioneren zijn gezonde medewerkers onontbeerlijk. Helaas komt het nog wel eens voor dat je werknemers (langdurig) ziek zijn. Dit wil je natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen. Als er dan toch iemand ziek wordt, doe je er alles aan om de medewerker weer op de been te helpen. Hoe kun je als werkgever zorgen voor een laag en kortdurend ziekteverzuim?

  • Richt een gezonde en veilige werkplek in
    Een gezonde en veilige werkplek is een eerste vereiste. Kantoormeubilair moet geschikt zijn voor de individuele medewerker. De ene persoon is groot, de ander klein of iemand heeft een fysieke klacht en heeft een aangepaste stoel nodig. Naast meubilair is ook de omgeving van de werkplek belangrijk. Is er voldoende daglicht en toevoer van frisse lucht? Zijn er duidelijke werkinstructies en veiligheidsrichtlijnen? Krijgen mensen voldoende gelegenheid voor pauzes en beweging? En zijn er genoeg beschermingsmiddelen beschikbaar?
  • Voorkom en signaleer psychische klachten
    Ook psychische klachten zoals een burn-out zorgen voor langer ziekteverzuim. Een burn-out kan door de hoge werkdruk komen, maar soms speelt de privésituatie ook mee. Daarom zijn ontspanning en pauzes op de werkvloer zo belangrijk. Voorkom dat het normaal is om pauzes over te slaan, omdat er te veel werk ligt.
    Signaleer ook ‘grijs verzuim’ waarbij een medewerker zich ziekmeldt om iets relatief onschuldigs zoals een verkoudheid of buikpijn. Eigenlijk zou werken nog best kunnen, maar mogelijk speelt er iets anders. Problemen op de werkvloer zoals pesterijen, te hoge werkdruk of stijl van leidinggeven kunnen de onderliggende, eigenlijke oorzaak zijn van de ziekmelding. Als je dit niet signaleert en/of er niets aan doet, is de kans op langdurige uitval groot.
  • Bied snel de juiste hulp aan
    Zeker bij psychische klachten is het belangrijk dat je zo snel mogelijk actie onderneemt om erger te voorkomen en daarmee de duur van het verzuim zo kort mogelijk te houden. Verwijs de medewerker op tijd door naar de bedrijfsarts, zodat deze snel de juiste hulp kan inschakelen.
  • Creëer een prettige werksfeer
    Laat mensen meedenken hoe ze het werk in kunnen richten en geef ze autonomie over hun werkzaamheden. Geef regelmatig positieve feedback en bouw momenten in om successen te vieren. Daardoor voelen mensen zich gewaardeerd en dat is ook weer bevorderlijk voor een goede sfeer. Is de sfeer goed, dan melden medewerkers zich minder snel ziek. Als er signalen zijn die de sfeer verpesten, grijp dan snel in.
  • Stel een verzuimbeleid op
    Stel een RI&E op. Dit helpt bij het in kaart brengen van verzuimrisico’s. Een RI&E is overigens verplicht voor alle bedrijven die medewerkers in dienst hebben. In het bijbehorende plan van aanpak verwerk je de maatregelen gericht op het voorkomen en beperken van verzuim. Stel een preventiemedewerker aan die hierbij helpt. Maak ook een duidelijk verzuimprotocol. Daarin staan alle regels die gelden bij ziekmelding.

Verzuim is niet helemaal te voorkomen

Door de juiste omstandigheden te creëren kun je het risico op verzuim verlagen maar het is een utopie om te denken dat verzuim in jouw bedrijf op nul uitkomt. Met een collectieve verzuimverzekering vang je het risico van zieke medewerkers op waardoor je het loon kunt doorbetalen. Daarnaast help je, via de arbodienst die is gekoppeld aan de verzuimverzekering, de werknemer weer zo snel mogelijk aan het werk.

Wil jij ook goed zorgen voor je medewerkers?

Wij helpen je graag bij het kiezen van een verzuimverzekering op maat, een passende arbodienstverlening en overige aanvullende verzekeringen. Verzeker je via Veldsink van een gezond advies. Of neem direct contact op met de vestiging bij jou in de buurt. Onze oplossingen helpen je vooruit.