Veel werkgevers komen er pas achter dat iemand geldzorgen heeft als de problemen zo hoog zijn opgelopen dat ze te maken krijgen met loonbeslag, verzuim of uitval. Als werkgever kun je veel doen aan preventie en doorverwijzing. Zo help je voorkomen dat financiële problemen te hoog oplopen en jouw medewerker uitvalt door geldstress. Maar hoe herken je de (eerste) signalen van financiële problemen? En hoe pak je zo’n gevoelig gesprek zorgvuldig aan?

Praten over geldzorgen is nog altijd taboe

In veel culturen zijn geldzaken privé. Medewerkers schamen zich vaak om (ernstige) financiële problemen met hun leidinggevende te bespreken. Bijvoorbeeld omdat zij  bang zijn voor vooroordelen of om hun baan kwijt te raken. Ook voor leidinggevenden is de drempel hoog om naar geldzorgen te vragen, omdat zij zich niet ongevraagd willen ‘bemoeien’ met een privékwestie. Maar onderschat niet hoe groot de impact van geldstress van een medewerker is op jouw organisatie. Je krijgt te maken met de kosten van een productiviteitsdaling, mogelijk verzuim en het verwerken van loonbeslagen. Het is dus verstandig om geldzorgen bespreekbaar te maken bij je medewerkers.

Geldzorgen hebben een grote impact op het werk

Wat cijfers op een rij:

  • In 2017 had 2/3 van de werkgevers personeel met geldzorgen, volgens onderzoek van Nibud. In 2022 was dit gestegen naar 80% (onderzoek van Deloitte).
  • 46% van de werkgevers heeft te maken met loonbeslagen.
  • Werknemers met grote geldzorgen zijn gemiddeld zeven dagen extra ziek en 2% minder productief.

Wat kun je als werkgever doen?

Werkgevers willen graag helpen, maar weten niet altijd hoe. Als oplossing voor geldproblemen denk je misschien aan een loonsverhoging of een verhoging van het aantal contracturen. Maar je kunt als werkgever veel meer betekenen voor je medewerker. Zonder oordeel en met begrip luisteren naar je medewerker biedt hem of haar vaak al mentale verlichting. Je kunt de medewerker ook praktisch helpen met een doorverwijzing naar de gemeente, het juridisch loket, het wijkteam, maatschappelijk werk of een budgetcoach.

Hoe herken je de signalen van geldstress?

Het is niet altijd gemakkelijk om de eerste signalen van ernstige geldzorgen te herkennen. Een van de meest voorkomende gevolgen van geldstress is dat een medewerker zich vaak ziekmeldt. Wees ook alert als een medewerker regelmatig om een voorschot op het salaris vraagt, om extra weekenddiensten of om extra werkuren. Ook geld lenen van collega’s, concentratieproblemen, fraude of diefstal kunnen wijzen op financiële problemen.

Wanneer ga je het gesprek aan?

Je kunt ervoor kiezen om op vaste momenten het gesprek aan te gaan met je medewerker over de financiële situatie. Bijvoorbeeld bij het aangaan en verlengen van het contract en tijdens het functioneringsgesprek. Zo wordt de drempel minder hoog om het over eventuele financiële zorgen te hebben.

Daarnaast kunnen sommige gebeurtenissen in het leven mogelijk enorme impact hebben op je medewerker, ook financieel. Denk dan aan gebeurtenissen zoals trouwen, de komst van een kind, een huis kopen, ziekte, uit elkaar gaan/scheiden, mantelzorg of het overlijden van een naaste.

Hoe pak je het gesprek aan?

Daar zijn verschillende tools voor. Het Nibud ontwikkelde een gesprekshandreiking, een signaalkaart en workshops voor werkgevers. De bijpassende AanKaartenset laat belangrijke gebeurtenissen vanuit het perspectief van de werkgever én de medewerker zien. Op deze website voor financieel fitte werknemers krijg je ook praktische tips hoe je bij deze gebeurtenissen het gesprek aangaat met je medewerkers.

De overheid heeft een handige toolkit vol tips, e-learnings en online trainingen om medewerkers met geldzorgen de helpende hand te bieden. Zo leer je op tijd de signalen te herkennen en krijg je praktische tips om het gesprek aan te gaan en je medewerker verder te helpen.

Verzeker je van gezond advies

Een zieke werknemer kost al snel 2,5 keer zijn salaris. In de meeste gevallen is dit 250 tot 400 euro per dag. Daarmee is verzuim het grootste personeelsrisico dat je als ondernemer loopt. Dat risico wil je natuurlijk zo klein mogelijk maken. Het is belangrijker om meer grip te krijgen op de risico’s en de kosten. Grip begint met inzicht. Bij Veldsink helpen we jou dat inzicht te krijgen.

✓ Inzicht in de risico’s bij verzuim
We maken een risicoprofiel waarin we de risico’s en wensen voor je onderneming in kaart brengen.

✓ Onafhankelijk en persoonlijk advies door experts
Zijn alle risico’s in kaart gebracht, dan krijg je van ons een voorstel op maat. We werken samen met verschillende partijen om jou de beste verzuimoplossing te bieden.

✓ Maximale zekerheid en ontzorging
Hebben we de keuzes samen besproken en zie je ons voorstel zitten? Dan regelen we alles voor jou. Zo nemen we jouw zorg uit handen, zodat jij je aandacht kunt richten op jouw passie: ondernemen.

Wil je hier meer over weten? Maak direct een afspraak met één van onze adviseurs. Onze oplossingen helpen je vooruit.