Bij toeval is Martin Willemse in de verzekeringsbranche terecht gekomen. “Ik studeerde Frans en Engels aan de lerarenopleiding, maar bedacht dat daar niet mijn roeping lag. Het werd dus militaire dienst en daar kregen we informatie over werken bij Amev en Nationale-Nederlanden. Ik solliciteerde bij beide en NN was de eerste die reageerde. Ik had geen idee waar ik aan begon en wat ik ging doen en had zeker geen verstand van verzekeringen.”
Uiteindelijk werkt hij zestien jaar bij NN en maakt in 1996 de overstap naar een assurantiekantoor. “Dat had ik al veel eerder moeten doen.” In 1997 gaat hij als directeur aan de slag bij Den Hartog Verzekeringen en wordt in 2004 voor honderd procent eigenaar. “Toen ik kwam werken bij Den Hartog Verzekeringen werkten er 8 mensen dat heb ik uitgebouwd naar 20 mensen en uiteindelijk drie vestigingen in de Alblasserwaard in Ameide, Lopik en IJsselstein.”
Wat waren de afwegingen om Den Hartog Verzekeringen te verkopen?
“Op mijn zestigste kwam ik in contact met een makelaar in assurantieportefeuilles die mij een spiegel voorhield en vroeg hoe ik de toekomst zag. Op dat moment wilde ik tot mijn 65ste doorwerken en het was mij wel duidelijk dat ik geen opvolger had. Hij heeft toen onderzocht wat mijn portefeuille waard zou zijn en dat maakte de keuze voor verkoop aanzienlijk makkelijker. Ik wilde het per se verkopen aan Jan Veldsink. Ons kantoor was al bij serviceprovider VCN aangesloten. We kenden elkaar en daardoor zou de overgang ook makkelijker zijn. Ik had wel een aantal voorwaarden. Zo moest het personeel 1-op-1 mee over. Ik wilde continuïteit voor het bedrijf en voor mijn klanten en de identiteit van mijn bedrijf moest gewaarborgd zijn.”
Wat was de grootste uitdaging tijdens het overnameproces?
“Mijn grootste uitdaging was dat ik zelf rustig bleef. Tijdens zo’n proces zijn er altijd wel een aantal zaken die jezelf anders aangepakt zou hebben. Als je eigen baas bent, neem je makkelijker en sneller beslissingen. In een organisatie met de omvang van de Veldsink Groep loopt de besluitvorming over meerdere schijven en dat was ik niet gewend.”
Wat was jouw leermoment dat je graag aan anderen wilt meegeven?
“Blijf vooral met elkaar in gesprek en maak duidelijke afspraken hoe de aanpak is. Maak als overnemende partij ook gebruik van de kennis en expertise bij directie en medewerkers van het kantoor. Goed communiceren met elkaar is en blijft key.”
Wat betekent dit hele proces voor jou?
“Ik hou er een goed gevoel aan over. Het belangrijkste voordeel is dat je in zee gaat met een grote partij, waardoor de continuïteit gewaarborgd is. De uiteindelijk verkoopdatum lag al op 11 juli 2019. Ik zou tot 1 juni 2020 betrokken blijven. Dat is uiteindelijk eind oktober 2020 geworden. Het kostte iets meer moeite om de juiste persoon te vinden die als meewerkend voorman de kar van Veldsink Den Hartog gaat trekken. Daardoor heb ik wel alles goed kunnen overdragen, zijn er geen losse eindjes meer en kan ik genieten van mijn pensioen. Mijn werk was klaar.”