Op 19-jarige leeftijd, na een jaartje highschool in Amerika, gaat Joke Veerman (56) aan de slag in het assurantiekantoor van haar vader. “Mijn vader heeft dat kantoor samen met mijn moeder helemaal opgebouwd. Daar heb ik het vak geleerd. Het leukste aan mijn werk is het werken met mensen, welke vragen hebben zij, welke risico’s lopen ze en hoe kan ik ze helpen hun doelen te halen. Mijn hart ligt echt bij het zakelijk advies. Samen met mijn zus, die vijf jaar ouder is, heb ik het kantoor van mijn ouders overgenomen.”

“Mijn zus en ik stonden voor de vraag hoe wij onze groeiambitie naar de toekomst toe konden vormgeven. Mijn zus loopt inmiddels richting haar pensioen, er is geen opvolging en wij wilden gaan samenwerken met een partij die ons steunt in onze groeiambitie en die tegelijkertijd de waarde ziet van een familiebedrijf. Wij wilden per se het assurantiekantoor Veerman en de bankactiviteiten die wij als zelfstand adviseur RegioBank uitvoeren, in de bestaande vorm voortzetten. Daarnaast vinden wij het van belang dat onze medewerkers kunnen doorgroeien,”, vertelt Joke.

Keuze voor Veldsink

Joke en haar zus nemen een makelaar in de arm en praten met veel partijen. “Veel van die partijen kiezen voor centralisatie en ontmantelen van het assurantiekantoor. Dat wilden wij per se niet. Veldsink Groep heeft daar een duidelijke visie in, die strookt met onze visie. Lokaal aanwezig zijn, kiezen voor de local heroes en groei nastreven. Het feit dat zij ook een familiebedrijf zijn en weten wat dat betekent, maakte de keuze uiteindelijk heel makkelijk.”

De zussen verkopen een meerderheid van de aandelen aan Veldsink en blijven zelf werkzaam binnen het bedrijf. Joke wordt de vestigingsmanager. “De keuze om zelf betrokken te blijven was makkelijk. Ik vind mijn werk gewoon heel leuk en wil mijn steentje blijven bijdragen aan het bedrijf. Mijn zus is iets minder gaan werken, dus het was ook logisch dat ik de vestigingsmanager werd.”

Wat was de grootste uitdaging tijdens het proces?

“De grootste uitdaging was wel om je mond te houden. We hebben het zelfs niet aan onze ouders verteld. Wil je het proces tot een goed einde brengen en zorgen dat er geen onrust ontstaat, dan moet je zo’n stap echt voor jezelf houden. Toen alles eenmaal in kannen en kruiken was en we het onze medewerkers verteld hebben, ontstaat er toch wel onrust. Er komen vragen waarom we deze keuze maken, waarom we voor Veldsink kiezen, wat het voor het personeel betekent? Dat is logisch en hoort erbij. De transitie naar de automatisering van Veldsink was ook een uitdaging. Dat hebben we afgelopen jaar gedaan en dat iedereen thuiswerkte in verband met corona, hielp daar niet aan mee. Dat trok een behoorlijke wissel op iedereen.”

Welke tip heb je voor collega-ondernemers?

“Als jij in deze markt op zoek bent naar continuïteit voor je bedrijf, is het zeker een aanrader om te onderzoeken wat je mogelijkheden zijn. Je moet je afvragen of je zelfstandig groei kan realiseren of dat je dat door overname van portefeuilles wilt creëren of dat je kiest voor samenwerking en/of verkoop van je bedrijf. Je moet je ook afvragen of je bij verkoop zelf nog actief wilt blijven en wat daar de voor- en nadelen van kunnen zijn. Wij hebben een makelaar in de arm genomen om het verkoopproces te begeleiden. Die heeft vaker met het bijltje gehakt en weet precies wat er moet gebeuren. Dat creëerde bij ons ook rust. Verder hebben wij ervoor gekozen om zelf een minderheidsbelang te houden in het bedrijf.”

Wat was jouw leermoment en hoe ziet de toekomst eruit?

“Ik moet leren om dingen los te laten. Je hebt als vestigingsmanager een andere rol dan als eigenaar van het bedrijf. Visie en beleid stemmen we in onderling overleg af. We hebben veel overleg met de commercieel manager en bekijken hoe we de toekomst ingaan. Inmiddels hebben we sinds de verkoop in oktober 2019 al twee nieuwe vestigingen mogen verwelkomen. Dat zijn twee kantoren waar we de bankactiviteiten als zelfstandig adviseur van RegioBank aan het opzetten zijn, alsook de verzekeringspoot en financieringspoot of hypotheken. Onze aandacht gaat nu uit naar het verminderen van administratieve processen, de samenwerking verbreden en nog meer klanten aan ons binden. Onze stip op de horizon is een dat wij binnen onze regio een compleet en goed advieskantoor willen zijn voor onze (totaal)klanten. Voorop staat dat we lokaal betrokken willen zijn en blijven.”