Veilig bankieren is belangrijk. Doe je er al alles aan om fraude te voorkomen? Fraude met bankpas of internetbankieren, een zeer verontrustend idee. De bank doet er alles aan om jouw bankzaken zo veilig mogelijk te laten verlopen, maar je kunt zelf ook je steentje bijdragen.
Phishing
In veel fraudegevallen bij bankzaken, gaat het om phishing: Het hengelen naar vertrouwelijke informatie. Je wordt bijvoorbeeld in een e-mail, brief of via de telefoon gevraagd om je pincode, wachtwoord, beveiligingsgegevens of persoonlijke informatie. Met deze gegevens wordt vervolgens fraude gepleegd. De belangrijkste tip is dan ook: wantrouw dit soort e-mails, brieven en telefoontjes. Een bank communiceert bij voorkeur via het eigen platform (zoals internetbankieren) of in een persoonlijk gesprek. Geen enkele bank zal per e-mail, sms of telefoon vragen om je gegevens.
Valse e-mails
Een phishing e-mail lijkt afkomstig van je bank, doordat er bijvoorbeeld het logo in staat. Hoe kun je zien dat het om een nepbericht gaat:
- Het is een e-mail van je bank die je niet verwacht.
- De e-mail is taalkundig ‘slecht’ geschreven (Engels, spelfouten, rare zinnen).
- De e-mail is niet persoonlijk gericht.
- In de e-mail vraagt de beveiligingsafdeling jou om iets te doen.
- Er wordt gedreigd met gevolgen (blokkeren) als je niet direct reageert.
- Er wordt gevraagd op een link te klikken naar een vreemde website.
- Er wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden met persoonlijke gegevens.
- Je mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van ‘spam’ gegeven.
Wat kun je doen?
De reclames van Veilig Bankieren ken je vast: ‘Hang op! Klik weg! Bel uw bank!’ En dat is precies wat je moet doen: hang op wanneer je een verdacht telefoontje krijgt. Klik weg als je vreemde e-mails ontvangt. En neem contact op met de bank om te melden wat er gebeurd is. Heb je twijfels over de veiligheid van internetbankieren, of vreemde meldingen tijdens het regelen van bankzaken? Ook dan is het verstandig contact op te nemen met je bank.
Vijf gouden regels
De vijf gouden regels voor veilig (internet)bankieren:
- Houd je beveiligingscodes geheim.
- Zorg ervoor dat je bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
- Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken.
- Controleer je bankrekening.
- Meld incidenten direct aan de bank en volg de aanwijzingen van de bank op.
Meer informatie over veilig bankieren kun je vinden op www.veiligbankieren.nl. Dit is het belangrijkste gezamenlijke platform dat banken gebruiken om hun klanten voor te lichten op het gebied van fraude en veiligheid. Heb je twijfels over de veiligheid van je bankzaken? Heb je vreemde e-mails ontvangen, of een verdacht telefoontje? Neem dan direct contact op met je bank.
Bron: RegioBank