Waarom zou je alleen je huis grondig schoonmaken? Pak je portemonnee en bankrekening ook eens aan en breng je geldzaken op orde. Zeg abonnementen op, check je verzekeringen en loop je in- en uitgaven eens grondig door. Met de volgende vijf tips helpen we je een handje. Opgeruimd staat netjes!

1. Breng je vaste inkomsten en uitgaven in kaart

Maak een lijst van de inkomsten per maand. Je kunt hierbij denken aan je salaris, pensioen of uitkering. Vergeet ook de (zorg)toeslag en kinderbijslag niet. Vervolgens zet je ook de vaste lasten op een rij. Hoeveel betaal je voor de hypotheek of huur, energierekening en abonnementen? Het in kaart brengen van je financiën is zeker geen haastklus, neem dus de tijd.

2. Bekijk waar je op kunt besparen

Nu je alles op een rijtje hebt, kan het besparen beginnen. Abonnementen waarvan je niet eens meer wist dat je ze had? Die kun je beter opzeggen. En voor de verzekering of abonnementen voor telefoon en stroom zijn er vaak goedkopere alternatieven te vinden. Geef je geld aan veel verschillende goede doelen? Kies dan één of twee goede doelen die je belangrijk vindt. Geef bewust aan deze doelen – misschien zelfs een wat groter bedrag. Sommige giften kun je aftrekken van de inkomstenbelasting.

3. Verzamel je contante geld

Heb je ook overal in huis geld ‘voor het geval dat…’? Een spaarpotje in de vensterbank, briefgeld in de keukenla of misschien wel geld onder het matras… Verzamel al het contante geld, breng het in kaart en zet het op de bank. Zo heb je beter inzicht in hoeveel geld je écht hebt.

4. Controleer je buffer

Een kapotte wasmachine, lek dak of autoreparatie – daar zit niemand op te wachten. Reserveer daarom wat geld op je bankrekening, speciaal voor dit soort onverwachte, noodzakelijke uitgaven. Hoe groot de buffer moet zijn, hangt af van je persoonlijke situatie. Via de BufferBerekenaar van Nibud zie je of je voldoende geld achter de hand hebt.

5. Houd een (digitaal) huishoudboekje bij

Wil je ook ná de schoonmaak de financiën beter bijhouden? Houd dan, net zoals vroeger, een kasboekje bij. Daar zijn tegenwoordig ook hele handige apps voor. Zo heb je bij veel banken een Internet Bankieren app. Met zo’n (digitaal) huishoudboekje heb je in mum van tijd inzicht in je uitgaven. Zorg dat je ook de kleine, dagelijkse uitgaven bijhoudt: het zijn vaak de kopjes koffie en cadeautjes die ongemerkt veel geld kosten.

Meer weten over financiële planning? Loop dan gerust eens binnen bij één van onze vestigingen.

Bron: RegioBank