Ze liggen alweer op de deurmat, de blauwe enveloppen. En dat betekent maar een ding: het is weer tijd voor de aangifte inkomstenbelasting. Van 1 maart tot 1 mei 2019 kun je aangifte doen over vorig jaar. Slechts een klein deel heeft de belastingaangifte al ingevuld, maar een groot deel nog niet. Raak je altijd de draad kwijt in box 1, 2 en 3? In dit artikel helpen we je op weg.
Dit heb je nodig voor de aangifte
Een goede voorbereiding is het halve werk. Pak voordat je aan de slag gaat met de aangifte in elk geval de volgende gegevens erbij:
- bsn-nummer (ook van je partner en kinderen als je die hebt)
- DigiD
- Jaaropgaven over 2018, of anders je salarisstroken
- Jaaroverzicht 2018 van je betaal-, spaar- en beleggingsrekeningen
- WOZ-waarde van je huis in 2018 (peildatum 1 januari 2017)
- Jaaropgaaf van je hypotheek
- Betalingsbewijzen van aftrekposten zoals giften, zorgkosten, partneralimentatie of studiekosten
- Gegevens van leningen en andere schulden
Bekijk de complete lijst op Belastingdienst.nl
Zo open je de Belastingaangifte
De handigste manier om aangifte te doen is online via Mijn Belastingdienst. Log in met je DigiD, klik op Inkomstenbelasting en dan op Belastingjaar 2018. Je kunt ook aangifte doen via de Aangifte-app. Deze kun je downloaden in de AppStore of via Google Play. Toch liever papier gebruiken? Dan moet je even bellen met de BelastingTelefoon via 0800-0543.
Vind de weg in box 1, 2 en 3
Tijd om te beginnen! Waarschijnlijk heeft de Belastingdienst al het één en ander voor u ingevuld. Toch is het slim om alles nog even goed te controleren. Heb je een blanco aangifte voor je neus? Dan moet je zelf aan de slag. Je aangifte is opgebouwd uit drie boxen:
- Box 1: belastbaar inkomen uit werk en woning. Hier vul je in wat je in 2018 hebt verdiend aan loon of uitkeringen. Ook de eigen woning en de aftrekbare hypotheekrente moet je hier vermelden.
- Box 2: aanmerkelijk belang. Deze box is alleen van toepassing als je bijvoorbeeld aandelen (minimaal 5%) hebt in een bedrijf.
- Box 3: vermogen uit sparen en beleggen. Hier vul je in wat je hebt aan spaargeld, beleggingen en schulden. Als je vermogen hoger is dan € 30.000 (zonder fiscale partner) of € 60.000 (met fiscale partner), betaal je belasting hierover. In 2017 was dit nog € 25.000/€ 50.000.
Aftrekposten. Wat zijn dat en hoe gebruik ik ze?
Sommige uitgaven kun je aftrekken van de belasting. Dat is gunstig, want het betekent soms dat je minder hoeft te betalen of zelfs nog iets terugkrijgt. Er zijn verschillende aftrekposten die je kunt gebruiken. Vaak gelden hiervoor wel voorwaarden. Lees die dus goed door. De meest bekende aftrekposten zijn:
- Hypotheekrente voor je eigen woning
- Kosten die je maakte voor de aan- of verkoop van je huis, zoals notariskosten (zolang deze betrekking hebben op de eigen woning schuld)
- Betaalde partneralimentatie
- Studiekosten
- Giften aan een goed doel
- Onderhoudskosten rijksmonumentenpand
- Lening aan een startende ondernemer (kwijtgescholden durfkapitaal)
- Reiskosten woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
- Uitgaven voor bepaalde ziektekosten (die je niet vergoed hebt gekregen)
Welke ziektekosten mag ik dan aftrekken?
De kosten voor de huisarts, tandarts, fysiotherapeut of specialist zijn wel aftrekbaar. Net als verpleging in een ziekenhuis of andere instelling. Ook voorgeschreven (homeopathische) medicijnen kun je aftrekken. Heb je maar een paar tientjes aan zorgkosten gemaakt? Dan hebben we slecht nieuws: je mag alleen de kosten aftrekken die boven het drempelbedrag uitkomen. Kosten voor eigen risico, rollators of krukken zijn niet meer aftrekbaar.
Bekijk de volledige lijst van aftrekbare ziektekosten
Wat is een fiscaal partner eigenlijk?
Als je getrouwd bent, een geregistreerd partnerschap hebt of samenwoont (en op hetzelfde adres bij de gemeente staat ingeschreven), is de kans groot dat je een fiscaal partner heeft. Je doet dan gezamenlijk aangifte. Dat betekent dat je gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten mag verdelen. Drempelbedragen worden berekend op basis van je gezamenlijke inkomen. Als je dat slim doet (laat bijvoorbeeld degene met het hoogste inkomen de meeste kosten aftrekken), heb je de meeste kans op belastingvoordeel.
Lees meer over het fiscaal partnerschap
Hoe kan ik uitstel aanvragen?
Je mag tussen 1 maart en 1 mei 2019 aangifte doen. Lukt dat niet door omstandigheden? Dan kun je ook uitstel aanvragen. Doe dit wel vóór 1 mei 2019 via Mijn Belastingdienst, de BelastingTelefoon of schriftelijk via het uitstelformulier. Je krijgt dan tot 1 september dit jaar de tijd om de aangifte in te vullen. Let wel: wanneer je uitstel aanvraagt ben je mogelijk belastingrente verschuldigd. Wanneer de belastingdienst na 1 juli 2019 een te betalen aanslag oplegt, dan betaal je daarover 4% belastingrente.
Waar let de Belastingdienst dit jaar extra op?
Ieder jaar controleert de Belastingdienst extra op bepaalde onderdelen, omdat daar vaker fouten worden gemaakt. Dit keer is het belangrijk om extra goed te letten op onder andere: restant persoonsgebonden aftrek, de eigen woning en echtscheiding, hypotheekverhoging van een eigen woning, starters en de eigen woning, studiekosten, resultaat overige werkzaamheden, afkoop lijfrente, onjuiste verdeling fiscaal partnerschap, ervenrekening en cryptovaluta.
Belastingaangifte doen voor ondernemers
Had je vorig jaar een eigen bedrijf? Dan verloopt de aangifte voor jou iets anders. Waarschijnlijk laat je het door uw accountant doen. Wel zo makkelijk. Doe je het toch zelf, dan heeft de Belastingdienst ook tips voor je aangifte inkomstenbelasting.
Zo doet je aangifte als ondernemer
Belastingaangifte afronden en verzenden
Heb je alles ingevuld? Vergelijk je aangifte dan nog even met die van vorig jaar. Is er iets anders, en zo ja: hoe komt dat? Controleer of je alles goed hebt ingevuld en geen (aftrek)posten over het hoofd hebt gezien. Sla het document dan op en klik op Verzenden. Zo, je bent klaar voor dit jaar! Doe je dit voor 1 april, dan ontvang je voor 1 juli bericht van de belastingdienst.
Oeps, toch nog een foutje ontdekt na het verzenden? Geen zorgen, je kunt dit nog aanpassen.
Kom je er niet uit met de aangifte? Op de website van de Belastingdienst staat heel veel handige informatie. Ook kun je bellen met de BelastingTelefoon, of contact opnemen met één van onze adviseurs. Wie weet heeft hij of zij nog handige tips!
Bron: RegioBank