De start van een nieuw jaar: het perfecte moment voor een financiële schoonmaak. Net zoals je je huis opruimt om overzicht te creëren, kan het evalueren van je financiële situatie rust, structuur en misschien zelfs extra geld opleveren. Want waarom zou je alleen je huis grondig schoonmaken?

Zo pak je het aan

Een financiële schoonmaak kan in het begin misschien wat overweldigend lijken, maar stap voor stap wordt alles overzichtelijker. Het resultaat? Minder stress, meer controle en vaker een extraatje in je portemonnee. Dus pak een kop koffie en begin vandaag nog!

1. Breng je vaste inkomsten en uitgaven in kaart

De eerste stap naar financiële orde zet je door je financiële gegevens te verzamelen. Het in kaart brengen van je financiën is zeker geen haastklus, neem dus de tijd.

  • Inkomstenbronnen, zoals je salaris, pensioen of uitkering. Vergeet ook niet om (zorg- en huur-) toeslagen en/of kinderbijslag mee te nemen in je overzicht.
  • Uitgaven, zowel voor de vaste lasten (bijvoorbeeld huur/hypotheek, energie, verzekeringen) als variabele kosten (bijvoorbeeld boodschappen, abonnementen). Weet je dat het vaak de kleine, dagelijkse uitgaven zijn die ongemerkt veel geld kosten? Denk dan aan een kopje koffie buiten de deur, broodjes of snacks onderweg en kleine cadeautjes voor je naasten.
  • Maak een overzicht van je schulden zoals jouw hypotheek, leningen, studieschuld of creditcard.

2. Evalueren en (mogelijk) besparen

Hoeveel betaal je eigenlijk aan hypotheek/huur, de energierekening en abonnementen? Het helpt om te zien waar je mogelijk op kunt besparen. Ga eens kritisch door je uitgaven heen:

  • Heb je streamingdiensten die je nauwelijks gebruikt?
  • Betaal je voor een tijdschrift dat je niet leest?
  • Kun je overstappen naar een goedkopere energieleverancier, internetprovider of sportschool?
  • Geef je geld aan verschillende goede doelen? Kies dan één of twee goede doelen die je écht belangrijk vindt. Geef bewust aan deze doelen – misschien zelfs een wat groter bedrag. Sommige giften kun je aftrekken van de inkomstenbelasting.

3. Controleer je buffer

Op een kapotte wasmachine, lekkage in het dak of grote autoreparatie zit niemand te wachten. Reserveer daarom wat geld op je bankrekening voor dit soort onverwachte, maar noodzakelijke grotere uitgaven. Hoe groot jouw buffer moet zijn, hangt af van je persoonlijke situatie. Over het algemeen geldt dat het verstandig is om minimaal drie tot zes maanden aan vaste lasten te sparen. Via de BufferBerekenaar van Nibud bereken je in een paar minuten of je voldoende geld achter de hand hebt.

4. Doelen stellen

Hoe ziet jouw toekomstige financiële situatie eruit? Zet je financiële doelen eens op een rijtje. Wat heb je nodig en wat kun je zelf doen om jouw doelen te realiseren? Een budget hanteren is de basis voor financiële stabiliteit.

  • Kortetermijndoelen: bijvoorbeeld een vakantie of een nieuwe laptop.
  • Langetermijndoelen: zoals een huis kopen, eerder met pensioen gaan of de studie van je kind(eren) betalen.

5. Bijhouden, controleren en bijsturen

Wil je ook ná de schoonmaak je financiën beter bijhouden? Daar zijn tegenwoordig ook hele handige apps voor. Veel banken bieden inmiddels ook via hun internetbankieren-app de mogelijkheid om inzicht te krijgen in je financiën. Met zo’n digitaal huishoudboekje heb je in een mum van tijd een overzicht van je inkomsten en uitgaven.

Hulp nodig bij je financiële planning?

Een goede volgende stap na je financiële schoonmaak, is het maken van een financieel plan met het oog op de toekomst. Een financieel adviseur kan je daarbij helpen met persoonlijk en onafhankelijk financieel advies om de juiste keuzes te maken voor later.

Inzicht, duidelijkheid en zekerheid over je financiële zaken dragen bij aan financiële rust. We geven je graag extra inzicht in je geldzaken, zodat je weet welke beslissingen je kunt nemen. Loop gerust eens binnen bij het kantoor bij jou in de buurt. Ook dan zijn we er voor je.