Als ondernemer heb je veel extra verantwoordelijkheden. Eén van die verantwoordelijkheden is tijdig aangifte doen bij de Belastingdienst. De Belastingdienst heeft recent onderzoek gedaan naar het indienen van de aangifte van ondernemers. Hieruit blijkt dat veel ondernemers de eerste aangiftes onvolledig of van onvoldoende kwaliteit zijn. Daarnaast weten 4 op de 10 ondernemers niet op welke aftrekposten zij aanspraak hebben.

Veel (startende) ondernemers zijn druk bezig met het leiden van hun onderneming. Daar zit vaak ontzettend veel tijd in. Dan schiet vaak een bijkomstigheid, zoals bijvoorbeeld de administratie, er bij in. De prioriteiten liggen, vanzelfsprekend, bij het opzetten en uitrollen van het bedrijf. Bij het onderzoek is data-analyse ingezet waaruit blijkt dat startende ondernemers het erg lastig vinden om aangifte te doen. Het is van belang dat iedere ondernemer, van timmerman tot administrateur, zorgt dat ze voldoen aan hun rechten en plichten. Wanneer je als ondernemer op een goede manier aangifte wilt doen, moet je jezelf bewust zijn van je rechten en plichten. Hoe pak je dat nou aan als starter? Wij geven 4 concrete tips.

1. Probeer iedere week je belastingaangiften bij te houden

Voor een goede aangifte, moet je jezelf goed voorbereiden. Door goed en zorgvuldig met de belastingaangiften om te gaan, ben je met wat oefening minder tijd kwijt én het bespaart je geld. Een goede voorbereiding begint met het bijhouden van de uitgaven: de bonnetjes. Probeer dit wekelijks bij te houden en uit te pluizen. Wanneer je nog precies weet waar het bonnetje bij hoorde, is het gemakkelijker te verwerken. Zorg dus dat je niet te lang wacht nadien.

2. Zorg dat je weet van welke aftrekposten je gebruik kunt maken

Voor ondernemers zijn er heel veel aftrekposten. Denk bijvoorbeeld aan startersaftrek, zelfstandigen aftrek, zakelijke kosten, mkb-winstvrijstelling, etc. Om van één of meer aftrekposten gebruik te kunnen maken, moet je wel weten op welke aftrekpost je aanspraak kan maken. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat één op de drie ondernemers niet duidelijk heeft wat bijvoorbeeld onder zakelijke aftrekposten valt. Het is van essentieel belang dat als ondernemer dus weet waar je recht op hebt. Dat levert een hoop tijd én een hoop geld op.

3. Gebruik van een softwareprogramma

Met een softwareprogramma kun je de aangifte doen met een paar drukken op de knop. Dat werkt gemakkelijk en bespaart tijd. Slechts de helft van de ondernemers gebruikt een softwareprogramma. Voor veel dus een gemiste kans!

4. Hulp van de Belastingdienst en expert

De kans dat een startende onderneming binnen drie jaar stopt, is groot. Een groot gedeelte valt binnen de eerste drie jaar af. Om dit te voorkomen, probeert de Belastingdienst startende ondernemers zo goed mogelijk te helpen. Zij hebben een speciale website gemaakt: ‘Ondernemerscheck‘, waarop verschillende informatie te vinden is om een startende ondernemer te helpen om de onderneming zo succesvol mogelijk te maken. Denk aan een rekenhulp, informatie over de inkomstenbelasting en tips over aangifte en administratie.

Advies nodig?

Om precies te weten waar je op financieel gebied staat, is het verstandig om een financieel adviseur in de arm te nemen. Benieuwd of wij iets voor je kunnen betekenen? Loop dan gerust eens binnen bij één van onze vestigingen of neem contact met ons op.